تغییرات ناخن نشانه ای از بیماریها

اگر چه تغییرات ناخن همراه با بسیاری از شرایط ممکن است متغیر باشد، این تغییرات به ندرت اولین علامت برای بیماریست و بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی ضرر هستند مثلا همه افراد با ناخن سفید همیشه مبتلا به هپاتیت نیستند اما اگر شما در مورد ظاهر ناخن های خود به سوال جدی برخورد کردید حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید .

گاهی اوقات با افزایش سن ناخن ها بسیار رنگ پریده یا سفید می شوند. اما می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند: کم خونی ، نارسایی احتقانی قلب ، بیماری کبدی و یا سوء تغذیه هم باشد،

ناخن سفید: اگر ناخن ها سفید باشد و با حلقه ای از رنگ تیره احاطه شده ،می تواند نشانه ای ازمشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد.

ناخن زرد: یکی از شایع ترین علل ایجاد ناخن های زرد عفونت های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود و ناخن ها ضخیم شده و فرو ریخته شود. در موارد نادر، ناخن های زرد می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ناخن مایل به آبی: ناخن ها با رنگ مایل به آبی می توانند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند نشان دهنده عفونت در ریه ها ، مثل ذات الریه باشد. اندکی رنگ مایل به آبی هم ممکن است دیابت را نشان دهد

ناخن حفره دار: سطح ناخن موج دار و یا حفره دار میتواند نشانه های اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد

ناخن شکننده: خشکی ، شکنندگی ناخن ها که دائما ترک ترک شده اند با بیماری تیروئید در ارتباط است.البته اگر با رنگ زرد

همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد

ناخن پف آلود: اگر پوست اطراف ناخن ، قرمز و پف کرده به نظر برسد ، به عنوان التهاب ناخن شناخته شده است و شاید در نتیجه لوپوس و یا یکی دیگر از بیماری های بافت همبند ناخن باشد .

خط تیره در ناخن: خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها گاهی اوقات به ملانوم ، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود

ناخن کنده شده: گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد نشانه اضطراب است که می توانند از درمان سود ببرند. ناخن جویدن و کندن آن به اختلال وسواس ارتباط دارد